WSPÓŁPRACA SZKOŁA-BIURO
W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCEGO PRAWA
Podstawową kwestią jest wyznaczenie osoby pełniącej funkcję kierownika wycieczki.
Rozporządzenie w § 9. 1. mówi, że dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły.
Oznacza to, że nie jest możliwe sprawowanie funkcji kierownika wycieczki przez osobę, która nie jest pracownikiem pedagogicznym szkoły, bowiem tylko pracownik pedagogiczny szkoły, ze względu na charakter swojej pracy i specyfikę realizowanych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, posiada odpowiednie kompetencje, umiejętności i doświadczenie zawodowe do sprawowania prawidłowej i odpowiedzialnej opieki nad uczniami – jako jednego z obowiązków kierownika wycieczki.
Należy przy tym dodać, że dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki (§ 12.).
Rozporządzenie jasno definiuje obowiązki kierownika wycieczki, wskazując, że kierownik:
- opracowuje program i regulamin wycieczki;
- zapoznaje uczniów, rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki;
- zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie;
- zapoznaje uczniów i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania;
- określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom;
- nadzoruje zaopatrzenie uczniów i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy;
- organizuje i nadzoruje transport, wyżywienie i noclegi dla uczniów i opiekunów wycieczki;
- dokonuje podziału zadań wśród uczniów;
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
- dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i informuje o tym dyrektora szkoły i rodziców, w formie i terminie przyjętych w danej szkole
Oznacza to, że nauczyciel pełniący obowiązki kierownika na wycieczce zobowiązany jest to wykonania wszystkich powyższych czynności.
Jednakże, w sytuacji, gdy szkoła organizuje wycieczkę we współpracy z biurem podróży, osoba sprawująca funkcję kierownika na wycieczce szkolnej jest w znacznym stopniu odciążona w swych obowiązkach, gdyż część obowiązków kierownika przejmuje na siebie biuro.
W sytuacji organizacji wycieczki przez biuro podróży kierownik wycieczki w kwestiach organizacyjnych w znacznym stopniu zostaje odciążony przez biuro.
- Opracowanie programu merytorycznego wycieczki – biuro.
- Organizacja wycieczki – transport, wyżywienie, noclegi, ubezpieczenie – biuro.
- Usługa pilota wycieczki – biuro.
Nauczyciel organizujący wycieczkę we współpracy z naszym biurem zawsze może uzyskać od nas informacje pomocne w wypełnieniu karty wycieczki według wzoru zawartego w rozporządzeniu, czyli:
- data, godzina wyjazdu oraz powrotu;
- długość trasy (w kilometrach);
- miejscowość docelowa i trasa powrotna;
- szczegółowy program wycieczki od wyjazdu do powrotu;
- adres miejsca noclegowego i żywieniowego oraz przystanki i miejsca żywienia.